Ahlan wa sahlan

Blog ini ditulis dengan tujuan utamanya untuk mengeratkan lagi silaturrahim diantara sesama kita, khususnya kepada mereka yang mempunyai pertalian darah dengan saya.

Nik adalah merupakan awal nama keluarga yang terkenal di Kelantan, Terengganu dan Pattani Darus Salam. Terdapat pelbagai teori tentang asal usul nama Nik ini. Pembaca dipersilakan untuk memberi sebarang maklum balas dan komentar bagi menambahkan lagi maklumat untuk blog ini.

Sepertimana saya sebutkan di atas, tujuan utama ialah untuk mempereratkan lagi hubungan kekeluargaan, bukannya bertujuan untuk bermegah-megah. Tambahan pula saya teringat kepada maksud hadith baginda Rasulullah s.a.w, yang bermaksud, “Tidak ada kelebihan (bangsa) Arab terhadap (bangsa) Ajam kecuali kerana ketaqwaan“.

2 thoughts on “Ahlan wa sahlan

  1. Salam…saya juga ingin mencari keturunan Nik..Ibu saya bernama Nik Mah binti Raja Abdullah.ibu saya berasal dari kg Aur Cina, Pasir Mas, kelantan..tetapi saya tidak mendapat gelaran nik kerana ayah saya bukan dari keturunan nik..bapa saudara saya, Nik Abd Rahman bin Raja Abdullah pernah bgtau bahawa keturunan kami berasal dari siam yang mana dari keturunan raja yang kalah perang dari Patani atau Nara.saya tak pasti..harap siapa yang ada maklumat harap inform saya bg mengeratkan tali persaudaraan..tq

    1. salam..saya pun ingin juga mencari keturunan..arwah moyang bernama nik yah. Arwah bapa moyang menetap di pasir mas tetapi bukan berasal dari pasir mas. Nama arwah bapa moyang adalah Nik Besar. Juga tidak mendapat gelaran nik kerana moyang adalah perempuan.. pernah diceritakan suatu ketika dahulu oleh S.O pejabat Tanah Pasir Mas pernah berjumpa arwah bapa moyang lantas mengangkat sembah kepada beliau..tetapi sayangnya identiti sebenar beliau tidak dapat dipastikan kerana telah memakai beberapa nama samaran termasuk nik besar. Diharap ada yang sudi membantu.

Tinggalkan Jawapan

