Dato’ Perdana Menteri Paduka Raja


Dato Hj Nik Mahmud bin Nik Ismail dilahirkan di Kota Bharu sekitar tahun 1880an. Ibu beliau ialah Wan Aisyah binti Wan Othman.

Beliau mendapat pendidikan awal agama daripada ayahanda beliau sendiri Hj Nik Ismail Qadhi yang merupakan seorang guru agama dan rakan seperguruan Syeikh Ahmad al-Fatani.

Setelah kematian ayah beliau Hj Nik Ismail Qadhi pada tahun 1898M, ibu beliau menghantar beliau ke Timur Tengah untuk melanjutkan lagi pelajaran beliau.Ibu beliau menyerahkan urusan pengajian beliau kepada Syeikh Ahmad al-Fatani.

Sekembalinya beliau ke tanah air pada 1908, beliau bekerja sebagai seorang kerani di Balai Besar, Kota Bharu.

Pada usia 33 tahun Dato Nik Mahmud di lantik menjadi Dato’ Perdana Menteri Kelantan selama 38 tahun dan berkhidmat di bawah pemerintahan tiga orang Sultan, bermula dari Sultan Muhammad Ke IV, Sultan Ismail hingga ke zaman pemerintahan Sultan Ibrahim.

Selain seorang pentadbir yang cekal, Dato’ Nik Mahmud juga merupakan seorang pengarang. Antara kitab-kitab yang dikarang oleh beliau termasuklah kitab Pati Rahsia, Tajuk Kemuliaan, Ringkasan Cetera Kelantan, Benih Agama, Kitab Pati Bahasa dan Kitab Perbendaharaan Mastika.

Dato’ Nik Mahmood mempunyai tiga orang cahayamata iaitu Nik Zainab, ( Tan Sri Dato’ ) Nik Ahmad Kamil dan ( Dato Sri Amar DiRaja, Tan Sri ) Nik Mustapha Fathil.

Update: Dato’ Perdana mempunyai isteri kedua, bernama Wan Tik dan memperolehi dua orang anak iaitu Nik Azizah dan Nik Ismail

Beliau meninggal dunia pada tahun 1964 pada usia 84 tahun di rumah beliau di Jalan Atas Banggol.

Update: Dato’ Perdana Nik Mahmud berkahwin dengan Cik Aisyah, adik kepada Datuk Laksamana Hj Muhammad bin Hj Muhammad Said.

Beliau juga disebut sebagai pengasas Silat Terlak 4 yang diterima dari Tuan Guru Tamam Indera Muda.

Hasil perbualan dengan Nik Abdul Hafiezh Nik Mahmood, PakNik dimaklumkan bahawa Dato’ Perdana Nik Mahmud mempunyai tiga orang adik beradik iaiatu Nik Salamah, Nik Abdul Majid dan Nik Ahmad.

Pautan :

47 thoughts on “Dato’ Perdana Menteri Paduka Raja

  1. T Kasih buat pautan ke blog ambo, salam pekenale dari ambo…mek ambo nama Nik Zaharah…warih waroh dia ramai hok paka Nik..termasuk Nenek ambo Nik Mek Sulong…sale dari ambo buat pok Nik

  2. saya Nik Husin bin Nik Jaaffar Bin Hj Ahmad bin Seman. Seman adalah adik beradik Nik Ismail Qadhi. Saya ingin mengetahui Pangkal nama NIK pada Nik Ismail Qadhi itu berasal dari mana? Hj Ahmad adalah sepupu kepada Dato’ Perdana Nik Mahmood.

    1. @ Nik Husin : Menurut sumber yang saya dapati Nik Ismail Qadhi adalah ayah kepada Hj Nik Wan Mahmud. Dari salasilah Patani yang saya dapat dari saudara saya di Jalan Merbau, Kota Bharu, salasilah Dato Perdana Menteri memang bersambung terus kepada Syeikh Daud Fatani. Wallahu a’lam

  3. salam,
    paknik thanks so much coz masih lagi simpan salahsilah keturunan Dato’ Perdana..tu laa moyang saya =)..kalau paknik dapat lagi banya info mengenai keturunan saya boleh laa kita kongsi bersama…=)
    Sekarang saya mencari salahsilah Dato’ Amar Diraja..sebab Dato’ Amar ni ramai sangat wife n ramai sangat anak kalau boleh cucu-cucunya ingin mengetahui tentang salahsilah keturunan Dato Amar Diraja..Yang saya dapat hanya sikit masih tidak cukup =)

  4. Assalamualaikum, PakNik. Nama saya Nik Mohamad Adib bin Nik Naiffe (Nik Naif).
    Salah seorang cucu pada dato’ Amar Allahyarham (Tan Sri) Nik Mustapha Fadzil dan cicit kepada Allahyarham (Dato’ Perdana Menteri Paduka Raja) Nik Mahmood bin Nik Ismail. Nenek Allahyarhamah Wan Eshah binti Wan Mahmood. berpengkalan di kuala lumpur. Terima kasih atas segala info yg pakNik sumbangkan. Salam perkenalan.

  5. Assalamualaikum saudara saudaraku, cari buku buku beliau dan amalkan apa yang beliau tinggalkan ( yang elok dari sisi agama islam ).

  6. salam. saya nak bertanya jika sesiapa yg tahu. Al-kisahnya.. tok kepada tok kita asalnya drp patani..disebabkan berlaku perang pada masa tu..maka berhijrahlah Tok kpd tok kita itu ke kelantan dan menetap di Kg. Salor. Nama Tok kpd Tok kita itu ialah Hj. Ahmad bin Yaakob. Pada masa itu Hj Nik Ismail seorang guru sohor masa tu di Kota Bharu. Lalu berpergianlah Hj. Ahmad ini ke Kota Bharu untuk mencari guru utk belajar ilmu agama. Asalnya beliau tak kenal pun Hj. Ismail ni lagu mana rupa. Pada ketika dahulu bukan senang nak jadi anak murid dan belajar dgn seseorang guru, bukan calang2lah diterima(seperti dalam cerita kungfu cina). Pada suatu hari pergilah beliau ke rumah Hj. Nik Ismail dan sampai di laman rumah, beliau tak naik berjumpa tetapi sebaliknya pergi cabut rumput. Perbuatan sukarela ini berulang beberapa hari sehingga disedari oleh Hj Nik Ismail dan disapanya Hj. Ahmad ini.. “hey.. budak mu buak gapo di ghumah aku ni?”. Jwb Hj. Ahmad masa tu muda belia lagilah..”ambo maghi nak belajar ugama dgn tok guru”. ” Gi balik..” bersuara Hj. Ismail. dan Hj. Ahmad pun balik salor. Pahtu esok gi lagi. Sehingga last sekali Hj. Ismail suruh Tok kpd Tok ambo ni naik di atah ghumoh, tapi bila sudah naik bukan ajak belajar tapi kena piak dgn rotan dulu. Disebabkan nak berguru HJ. Ahmad ork jugoklah rotan pun rotanlah dulu. Tengok kpd kesungguhan Hj Ahmad ini maka last skali dia diterima belajar. Namun pesan hj. Nik Ismail kpd Hj. Ahmad dia kena duk situ tokleh balik. Maka selepas drp itu maka Tok Nyer ambo pun belajarlah dgn Hj Ismail. Duduk dan makan dirumah Hj Ismail lah. Dalam pada itu Hj Ahmad ini telah disuruh menjadi pengasuh kpd Nik Mahmud (masa tu Nik Mahmud budak kecik lagi).

    Kemana Nik Ismail pergi di ajaknya Hj ahmad ikut sekali hatta pergi masuk Istana sekali pun.

    Setelah habis (kira khatamlah) berguru dgn Hj. Ismail, Tok Nyer ambo ni pun balik semula ke Kg. Salor jadi To’ imam dan mengajar di Salor pulok.

    p/s: Ambo dapat cerita ni drp anak Hj. Ahmad (drp isteri muda) yg dah berusia 70an semasa balik kg. 2 minggu lepas. Beliau tinggal di jalan kelochor KB. sesiapa yg ada cerita atau alkisah yg berkaitan bolehlah maklum kongsi.

    1. @iloni: Wassalam.
      Terima kasih banyok la boktae kongsi kisah nga adik kakak di sini. Tok-tok guru zaman dulu lagu tu blaka. Dia uji dulu anak murid, sungguh-sungguh ko nok blaja. Kalu tak tahan uji, dia tak ambik jadi anak murid. PakNik dengar Baba Lah di Yala ghoyat pasal Tok Guru dia PakDa Ail, kalu anak murid dia lalu kadang-kadang dia jirus air! Arwah ayah PakNik asal dekat Salor juga, asal gemuloh ayah PakNik dari Kg Gua. Salam perkenalan… 😀

      1. klau ggitu gakk PakNik asal drp kg gua lah jugak..sebab tok nenek oghe ssitu..sebenarnya Hj ahmad tok nyer ambo tu ado seorang lagi adik jate namo dia Hj Husein. Dia ni telah tinggalkan segala harta benda termasuk tanah2 yg banyak termasuk ‘tanah bata’ di Jerulong dan diserahjaga oleh Hj Ahmad. Hj Husein ini telah membuka tanah di Pulau Siantan Riau Indonesia. Ramai anak cucu beliau sekarang ada di Tanjung Pinang Riau Indonesia. Salsilah Tok nyer ambo ialah Hj Ahmad bin Yaakob bin Awang Kechik/Awang Ahmad bin ‘Se-tan Patani’ (Sirtan ini mungkin nama gelaran..mungkin Sutan…atau mungkin juga Sultan…ambih masih nyiasat)

        p/s: Se-tan juga mungkin nama sejenis pokok

  7. Assalamualaikum, sedikit tambahan kepada salasilah Dato’ Perdana; beliau mempunyai isteri kedua, bernama Wan Tik dan memperolehi dua orang anak iaitu Nik Azizah dan Nik Ismail. Kemungkinan mereka bertiga masih lagi menetap di Kota Bharu.

    1. @Sulaiman: Wassalamu alaikum

      Terima kasih di atas perkongsian maklumat. Nik Azizah tu tinggal di Jalan Merbau dan berkahwin dengan almarhum Nik Mahmood. Saya akan cuba dapatkan maklumat lanjut dari sahabat saya, Nik Abdul Hafeizh, anak kepada Nik Azizah.

  8. semasa ambo dekat DRB HICOM dulu sangat kenal dengan Nik Zainal Abidin Ezanee Nik Mahmud dan adik dia Nik Daniel. Rasanyer mereka ni cucu kpd Nik Ahmad Kamil..

    1. @Iloni:

      Pasal Nik Daniel tu PakNik kenal tapi skodar nama dia jah sebab tak rajin jupa! Kalau Nik Zainal Abidin Ezanee tu adik beradik dengan dia bermakna kedua tu pakat anak sedara Datuk Nik Ahmad Kamil bukae cucu!

  9. Assalamualaikum wbt..saya Nik Arifah Bt Wan Hussin salah seorang Cucu kepada Allahyarham Dato Amar Tan Sri Nik Mustapha Fathil dan isteri kepada Allahyarham iaitu Nenda saya ialah Nik Maimunah Bt Salleh.Untuk pengetahuan PakNik isteri pertama Allahyarham Dato Amar masih ada dan sekarang tinggal di Kuala Lumpur Cheras bersama anaknyer…Terima kasih diatas info2 dari PakNik…kalau berkesempatan saya ingin tahu lebih byk tentang Salasilah Dato Perdana Menteri Paduka Nik Mahmud Diraja(Moyang Saya) ini kerana segelintir Anak,Cucu,Cicit dari Salasilah Kami masih tercari2 susur galur sebenar Datuk,Nenek dan Moyang merek..Sekian..

    1. @Nik Arifah: Wassalamu alaikum wrt wbt

      PakNik mendapat salasilah keturunan Dato Perdana Menteri Nik Mahmud daripada Nik Amir, Jalan Merbau. Beliau memberitahu PakNik, salasilah itu asalnya dari Pattani Darul Salam ( kini Pattani, Southern Thailand!)
      Dari salasilah yang PakNik perolehi, didapati susur galur Datuk Perdana Menteri Paduka Nik Mahmud adalah bersambung kepada Sayyid Hussain Jamadil Kubra, salah seorang keturunan Rasulullah s.a.w.
      PakNik juga merujuk maklumat yang PakNik dapat daripada buku karangan Ustaz Abdullah Nakula.

      1. Salam semua,

        Maafkan saya, cuma inginkan kepastian disini; bukankah isteri pertama Dato Amar Nik Mustapha Fathil, iaitu Hjh Wan Esah, sudah lama meninggal dunia? Sekali lagi, maafkan saya jika saya silap.

        Kedua, saya amat tertarik dengan salasilah Dato Nik Mahmud yang dikatakan bersambung dengan Sayyid Hussain Jamadil Kubra, dan seterusnya bersambung kepada Rasulullah. Sebenarnya, saya pernah mendengar tentang perkara ini tetapi tidak tahu susur-galurnya; yakni rentetan keturunannya.
        Saya berharap PakNik sudi berkongsi salasilah tersebut dengan kami semua kerana saya yakin ramai lagi yang ingin tahu salasilah tersebut secara terperinci.

        Walau apa pun, saya ucapkan terima kasih terlebih dahulu.

      2. @Sulaiman: wa alaikumus salam & salam eidul adha.

        Insya Allah, PakNik akan usahakan kerana salasilah yang PakNik dapat daripada Nik Amir, Jalan Merbau sudah tidak ditemui. Namun insya Allah salasilah asal masih disimpan oleh Nik Amir! Salasilah dari Sayyid Husain Jamadil Kubra hingga kepada Rasulullah s,a,w tidak lah sukar untuk didapati, cuma salasilah dari Dato Nik Mahmud Perdana Menteri Kelantan hingga ke Sayyid Husain Jamadil Kubra sahaja yang PakNik kena dapatkan semula!
        PakNik sudah jelaskan salasilah Sayyid Husain Jamadil Kubra dalam blog ini, namun PakNik ulang semula di sini untuk menfaat semua –
        Sayyid Hussain bin Sayyid Ahmad Shah Jalal al-Khan bin Sayyid Abdullah Khan bin Sayyid Abdul Malik al-Azhamat Khan bin Sayyid Alawi bin Sayyid Muhammad Sahib al-Mirbat bin Sayyid Ali Khali’ Qasam bin Sayyid Alawi bin Sayyid Muhammad bin Sayyid Alawi bin Sayyid Ubaidillah bin Sayyid Ahmad al-Muhajir bin Sayyid Isa al-Rumi bin Sayyid Muhammad al-Naqib bin Sayyid Ali al-Uraidhi bin Imam Jaafar al-Sadiq bin Imam Muhammad al-Baqir bin Imam Ali Zainul Abidin bin Sayyidina Hussain bin Sayyidah Fatimah al-Zahra binti Sayyidina Muhammad Rasulullah

      3. Assalamualaikum Pak Nik, terimakasih keatas Pak Nik dengan usaha ini

  10. AMbo ni anak sulong Nik Hassan Bin Nik Mohd Amin anak kepada Nik Mohd. Amin Nik Ali (Nik Ali “gok kapo Merbau”).Ibu ambo Nik Salma Bte Haji Nik Mat (Bin Nik Ismail (tok Bila) )Haji Nik Wakaf Baru tu adek kepada Nik Mahmud Bin Nik Ismail Datok Perdana.

    Katanya entry terhakir rekod family tree keturunan “nik” catatan Datok Perdana yang tersimpan dikalangan keluarga terdekatnya itu behenti setakat ayah saya sahaja.Sampai lah masanya kita kemaskinikan senarai itu.
    Baca lah keratan ini.

    Wikipedia programmer Brandon Harris
    Read now

    “Nik family of Kelantan
    From Wikipedia, the free encyclopedia
    The Nik Family refers to the people who have the Nik (Jawi: نىٔ) title in front of their names in Malaysia. The Nik family largely originated from the state of Kelantan, which is located on the east coast of the Malaysian Peninsula. As Nik is part of the Malay Title by inheritance, it is customary for the title to be passed on to the children of a father who has the Nik title. Rarely, the title is also passed on from a mother having the Nik title. According to the history of Kelantan, the first recognised Sultan of Kelantan, The first king of Reman in Upper Pattani and Upper Perak was also known as Tok Nik Leh.

    According to Ustaz Abdullah Nakula, a well-known writer in Kelantan, the Niks in Kelantan, Pattani (now part of southern Thailand) are believed to be the offspring of Nik Ali, who was an important official under the rulers of Pattani. Nik Ali was also known as Fakih Ali Malbari(Fakih meaning learned man) and studied Islam in India. Also it is customary in Kelantan and Pattani that when a princess marries a common man, their children will bear the Nik title.”

  11. refer to Sulaiman comment:

    Saya cucu kepada Allahyarham Dato Amar Tan Sri Nik Mustapha Fathil, memang benar isteri pertama Dato Amar iaitu Allahyarhammah Nenda saya Wan Essah Binti Wan Mahmod telah lama meninggal dunia.Yang tinggal sekarang ini hanya isteri muda Dato Amar…

    salam info -Nik Malini-

  12. Assalamualaikum…

    Saya mengesahkan info dpd Nik Malini. Saya juga cucu kpd Allahyarham Dato Amar Tan Sri Nik Mustapha Fadzil dan Allahyarhamah Wan Eshah Binti Wan Mahmud. Ayah saya bernama Nik Abdullah (Nik Loh). Bermastautin di Johor Bahru.

    nikabdullrahman@gmail.com

  13. Assalamualaikum…

    Saya mengesahkan info dpd Nik Malini & Nik Loh. Saya juga cucu kpd Allahyarham Dato Amar Tan Sri Nik Mustapha Fadzil dan Allahyarhamah Wan Eshah Binti Wan Mahmud dan pusaranya di melor . Ayah saya bernama Nik NAIFFE (Nik Naif). Bermastautin di KUALA LUMPUR

  14. Assalamualaikum, saya Nik Abdul Hafeizh bin Nik Mahmud cicit kepada Hj Ismail Qadhi. Saya ingin menceritakan sedikit mengenai Hj Ismail Qadhi & anak2nya serta keturanan mereka.

    Hj Ismail Qadhi ada 2 lagi anak selain Dato Nik Mahmud:

    1. Hj Nik Abd Majid

    Hj Nik Abd Majid berkahwin dgn Nik Zubaidah dpt 2 org anak, Nik Zainab & Nik Aisyah.

    -Nik Zainab:
    Berkahwin dgn Dato Wan Hassan mendapat anak diantaranya Nik Abd Rahim, Nik Rahmat, Nik Rahimah, dll.

    -Nik Aisyah:
    Berkahwin dgn Nik Hassan dpt anak Nik Mohd Anis (bekas Duta Malaysia ke Korea). Dan selepas kematian suaminya, beliau berkahwin dgn seorg yang bernama Nik Hassan juga dan mendapat anak bernama Nik Safiah (isteri kpd Cikgu Mohd Daham).

    2. Hj Nik Ahmad

    Hj Nik Ahmad pula berkahwin dgn Che Mariam dpt anak Nik Mahmud, Nik Salma & Nik Ismail.

    *saya akan update semula nama2 cucu2 Hj Nik Ahmad.

    3. Dato Nik Mahmud (Dato Perdana)

    Mendpt 5 org anak drpd 2 org isteri. Dari Che Aisyah, 3 org anak Iaitu, Nik Zainab, Nik Ahmad Kamil, Nik Mustafa Fadil. Dari Wan Tik Kamariah dpt 2 org anak iaitu, Nik Azizah & Nik Ismail.

    -Nik Zainab:
    Berkahwin dgn Nik Hassan, meninggal dunia selepas bersalin anak sulung yang juga dinamakan Nik Zainab. Nik Zainab Binti Nik Hassan ini berkahwin dgn Dato Nik Sulaiman Bin Nik Daud (Bekas Setiausaha Negeri Kelantan).

    -Nik Ahmad Kamil (Tan Sri):

    Berkahwin dgn Che Nafisah dan mendapat 4 org anak.

    -Nik Mustafa Fadil (Tan Sri):

    Mendapat ramai anak dr 4 isteri.

    -Nik Azizah:

    Berkahwin dgn Nik Mahmud dan mendapat 8 org anak iaitu, Nik Zainal Abidin, Nik Osman Afifi, Nik Abdul Hafeizh, Nik Ahmad Eid, Nik Daniel, Nik Azhan Hakim, Nik Hasnan & Nik Nor Samihah.

    -Nik Ismail:
    Berkahwin dgn Che Azimah dan mendpt 2 org anak iaitu Nik Mahmud dan Nik Tik Aida Sofia.

    *saya akan update lagi nama2 cucu2 Dato Perdana yang lain pada masa yang lain, Insya Allah.

  15. Assalamualaikum,

    Nama ambo Nik Danial Nik Mahmood, anak kepada Nik Azizah, cucu kepada Dato Perdana, anak sedara kepada Tan Sri Nik Ahmad Kamil dan Tan Sri Nik Mustapha Fathil. Masa kecik2 dulu beberapo kali pegi rumah ayah ngah (panggilan kepada Tan Sri Nik Mustapha) dengan ibu saya. Tan Sri Nik Kamil saya panggil Ayah Long. Kepada semua keluarga yang masuk blog ni, mintak maaf sebab tidak berapa kenal. Jadi kepada yang tak kenal kita cubalah kenal, kalu dah kenal tapi lamo tak jumpa, lets make an effort to meet. Salam dari saya kepada semua warih warah.

  16. Salam to all…I just stumbled upon this site and have been reading the comments. I am the 13th granddaughter of Tan Sri Dato Nik Ahmed Kamil. And i would like to know where i can find more information on my late nye and tok ayoh as i am compiling content for a book which i’m writing about them. Plus , i would love to kenal all worih worih hok i tok kenal. So Ayoh Da..i nok organize an event for worih worih Nik…let’s do this. 🙂

  17. Assalamualaikum… Saya Nik Aman bin Nik Yusoff cucu kepada Nik Mat bin Nik Mahmud dan Nik Ab Rahman Nik Mahmud (ibu bapa adalah sepupu). Datuk saya Nik Ab Rahman membuka Lorong Pak Nik Man di Pasir Mas sekitar awal 1920-an. Setakat yang saya tahu kedua-dua datuk saya (adik beradik) berasal dari kawasan Lorong Tok Semian dan kemudian datuk saya Nik Mat atau Nik Mohamad menetap di Kg Langgar. Saya terlalu ingin mengetahui asal keturunan saya tetapi langsung tiada maklumat. Rumah Dato’ Perdana sekarang telah didiami oleh duapupu saya Puan Seri Nik Anida Nik Manshor, isteri kepada Tan Sri Wan Azmi. Saya tiada maklumat terperinci. Jika ada yang boleh membantu, mohon diberi maklumat. Terima kasih.

  18. saya dari keturunan dato pedana Dato Hj Nik Mahmud Bin Hj Nik Ismail.
    bapa saya Nik Ismail anak kpd Dato Hj Nik Mahmud dari isteri kedua Wan Tik

    1. @Nik Zainal Abidin:

      Ahlan wa sahlan. Oleh kerana saudara cucu Dato Perdana dari sebelah isteri keduanya, mungkin anda mengenali sahabat saya Nik Abdul Hafiezh Nik Mahmood…

  19. assalamualaikumwht ..ketika saya merawat saka harimau..bila sebut nama dato perdana..tiba2 turun guruh petir/kilat sabung menyambung/guruh berdentum dentam…..suasana jadi sunyi sepi hening….perawat ckp ada yg mendoakan kami semua….turun bantuan Allah….alangkah bersyukurnya…

  20. assalamualaikum WBT.

    Syukur semua kerabat ke sini. Saya adalah salah seorang anak kepada ahli tetap Pertubuhan Kerabat Long Gaffar Kelantan dan pewaris khazanah kitab muktabar ASWJ istana Pattani serta tanah kurniaan sultan kelantan 1909 dan pusaka Nik Hazizah binti Nik Lah bin Nik Mat bin Nik Mud@Tengku Mahmud.

    Tengku Mahmud adalah Putera Mahkota Istana Pattani terakhir yang diselamatkan oleh pembesar kelantan termasuk Datuk Perdana dari buruan Siam dan dikahwinkan dengan Nik Mariam anak perempuan Tok Kadok-Syed Kuning Klate. Datuk Perdana adalah salah seorang murid kepada Tok Kadok yang diamanahkan mengarang kaifiyyat 99 nama Allah berjudul Pati Rahsia pada 1946.

    Untuk memelihara segala warisan nenek moyang, sejak 2009 saya dilantik oleh kerabat istana kelantan selaku YDP MQTK, organisasi NGO sah berdaftar dengan ROS khusus untuk darah keturunan Bani Hasyim/Quraisy/Ahlul-Bait Rasulullah SAW di Nusantara (baka nik, wan, che, tuan, long, tengku, engku, megat, raja, ku, pengeran, syed, habib, syarif etc) yang ditegah makan ikan kekacang dan beberapa pantang lain.

    Selain dari dapat explore seluruh susur galur keturunan “Nik” dan menggabungkannya di bawah satu payung agar anak cucu cicit kita kelak tidak sesat barat tak tahu baka, lebih penting dari itu ialah mengumpulkan kembali segala ilmu kitab muktabar tinggalan arwah terdahulu. Justeru diharapkan semua kerabat di sini yang ada simpanan apa juga kitab nenek moyang mereka, dapat dihantar kepada kami untuk cetakan dan archive, atas arahan penasihat Istana Kelantan (Mufti).

    Harap maklum.Tq.

  21. Salam, sekadar menyampuk…

    ayahanda saya nik jaafar nik yusoff, cucu nik yahya dari jalan kelochor (pengasas sekolah naim lilbanat, Kota Bharu) dan
    bonda saya nik faridah nik mohamed cucu mufti hj wan musa tuan tabal dan sebahagian besar saudara-mara belah bonda saya ada di jalan merbau, kota bharu.

    Bila baca komen Pak Nik tentang Nik Azizah yang tinggal di Jalan Merbau,Kota Bharu baru saya teringat yang rumah beliau betul-betul depan rumah tinggalan keluarga bonda saya yang kini didiami oleh keluarga makcik saya nik aishah nik mohamed dan datuk sedara saya dato’ nik mustapha (nik pa’).

    Sekadar makluman…

  22. Kami daripada Kedah berketurunan susur galur dari Patani. Kami mempunyai sanad keturunan hingga ke Hadramaut. Nenek kami yang lebih terkenal sebagai Syeikh Idris Tok Syeikh Jarum adalah anak kepada Wan Jamal yang menjadi hulubalang raja Patani. Manakala adik beliau Wan Abdul Samad adalah hulubalang raja Kelantan. Seperti yang pernah disebut oleh Allahyarham Ustaz Azhari Melor semasa berkunjung ke kedah semasa hayatnya, bapa mentuanya Peringat Melur Wan Mahmud mentua Tuan Guru Abdul Kader adalah berketurunan Hulubalang Wan Abdul Samad. Kami juga mendapat Info daripada nenek kami Syeikh Abdul Rahman Al-Jarumi Guru Sultan Kedah, bahawa beliau pernah berjumpa dengan Dato’ Paduka Perdana Menteri Nik Mahmud dan beliau mengakui mereka ada hubungan kekeluargaan. Boleh tak sesiapa yang ada info tentang perhubungan kekeluargaan Dato’ Paduka Perdana Menteri dengan Perngat Melur Wan Mahmud serta Dato’ hulubalang Wan Abdul Samad

  23. Assalamualaikum…. sy anak (Abdul Rahim wan Hassan) yg tinggal di jalan merbau … adakah kami ada apa-apa hubungan di sini?.. kalau tetang kitap pati rasia… semua nye ade di sini..

  24. Saya keturunan nik hj nik mahmud
    bin nik ismail saya anak nik ismail bin nik mahmud no 14 nik zainal abidin bin nik ismail

  25. Asalamualaikum …Ambo pun dr keturunan Dato ‘ Perdana Menteri Paduka Raja,namo ambo NIK AHMAD KAMIL bin NIK RAMZI (nik mat) cucu kepada Tan sri NIK MUSTAPHA FATHIL,namo ambo di ambil sempena namo tok sedara ambo,pok nik tahu ko mano nk cari kitab2 karangan DATO’ mahmud…???ko dok di muzium…???ambo beraso nk cari…dgn ambo pun ado 4,5 buah tp ambo x tahu kitab gapo sbb ambo x pehe…he3

  26. Pok nik nie sapo dio…???anak beranok kot alik mano…???kot2 kenal lah,sbb sepanjang pengetahuan ambo worih warah DATO’ perdana nie kade2 tu ambo x kenal pun,klu kenal pun mok sedara ngan pok sedara jah,sepupu2 meme x kenal,kenal hok dekat2 jah.Pok nik ado sekali ko maso majlis tahlil sempena ulang tahun ko 100 penubuhan MAIK hari 2…???

  27. As Salam semua kaum kerabat..
    Sy adalah ciu’k kepada Dato Perdana Dan Dato laksamana….dari hasil perkahwinan tan Sri nik mustapha fadhil Dan Che hafsah (Anak Dato laksamana)…..disusuli Melalui nenda sy nik khadijah yg berkahwin dgn mejar wan aziz(cucu Tok gawa Melor),…sy akui,sy adalah golongan muda disini.,disini sy hanya ingin memberi memberitahu,.adalah lebih baik kita menghadiahkan alfatihah kpd nenek moyang kita semua..sbb semua keberkatan nenek moyang kita ,kita dtakdirkn utk Ada didunia INI.,kita pergi kemana2 pn,mungkin setitik darah nenek moyang Ada pd kita.,..Klu x jasad bersama kita mesti lh darahnya Ada brsama kita…rahsia alam telah membukti kn keluarga nik mempunyai rahsia alam Dan brkat Dari susur galur nabi Allah Muhammad s.a.w…,siapa yg dpt merungkai maksud nun ya Hamzah ‘ني (nik)…dia akan temui rahsia alam yg brsama dgn keluarga nik,

    Sekian, Salam perkenalan.,

Tinggalkan Jawapan

