Siapa?

Sekadar ta’ruf diri saya. Kalau mengikut adat kebiasaan, sepatutnya saya tidak memiliki gelaran Nik dipangkal nama saya atau seperti yang pernah bapa saudara saya Hj Nik Daud berseloroh Nik celop tetapi memandangkan ibu saya adalah dari keturunan Nik, maka saya diberi gelaran berkenaan jua. Ada juga bapa yang berketurunan Nik tetapi tidak memberikan gelaran itu kepada anak-anaknya.

Secara ringkasnya, dari sisi susur galur keturunan Nik, saya ialah Nik Hasnan ( Gombak ) bin Nik Fatimah ( Panji, Kota Bharu ) binti Nik Ismail ( Lundang ) bin Nik Muhammad bin Nik Endut.

Dari satu lagi susur galur, Nik Hasnan bin Nik Fatimah binti Nik Sah A’ishah? (Lundang ) binti Hj Nik Salleh ( Pulau Panjang ) bin Nik Wan Hamad.

Tidak lupa juga susur galur dari ayah saya, Nik Hasnan bin Abdullah ( Panji ) – sudah kembali ke rahmatullah, bin Omar ( Kg Gua, Salor ) bin Abu Bakar bin Ali.

Dari sisi keturunan Nik, kebanyakan keluarga PakNik tinggal di Pulau Kundor, Pulau Panjang, Jalan Atas Paloh, Jalan Merbau, Kg Laut, Kg Langgar dan juga ada yang tinggal di Terengganu.

Di Kuala Lumpur pun ramai juga.

16 thoughts on “Siapa?

  1. “Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu). ” (Al-Hujurat, 49: 13)

    Assalamualaikum, Pak Nik. Nama saya Nik Abdull Rahman bin Nik Abdullah. Ayah saya adalah anak kepada Allahyarham (Tan Sri) Nik Mustapha Fadzil yang merupakan anak kepada Allahyarham (Dato’ Perdana Menteri Paduka Raja) Nik Mahmood bin Nik Ismail. Ibu kepada ayah saya ialah Allahyarhamah Wan Eshah binti Wan Mahmood. Sekarang, saya sekeluarga menetap di Johor Bahru, Johor. Salam perkenalan.

  2. Salammmm PakNik
    Dato’ Perdana Nik Mahud Ada Berapa Adik-Beradik Dan APA NAMANYA DAN TINGGAL DI MANA?

    1. @Wassalam. Setakat yang PakNik selidiki, Dato’ Perdana Nik Mahmud mempunyai seorang saudara perempuan iaitu Nik Fatimah. Insya Allah jika ada maklumat lain, PakNik akan cuba update pada post berkenaan!

  3. salam paknik..ayah saya bernama nik mohamad@nik shafii bin nik abd kadir bin nik mustafa..sy mmg teringin nk tahu susur galur keturunan ni..harap sgt paknik blh tolong..ayah sy kata keturunan sy dari salasilah raja gembal..

    1. @ nik rosima : Keturunan Raja Jembal memang terkenal di Kelantan. Puteri Sa’adong adalah daripada keturunan Raja Jembal, begitu juga dengan Sultan-sultan Kelantan. Tok Guru Nik Aziz pun dari keturunan tersebut. Untuk mengetahui lebih lanjut sila layari laman ini.
      Salasilah nya boleh di lihat di sini.

  4. Salam semua warga Nik Kelantan, keluarga Nik Wan Ahmad bin Wan Hassan amat besar dari kOTA bHARU, bESUT DAN tERENGGANU……..KALAU NAK TAHU SILA TANYA SAYA ……..

    1. Oke saya tanya, Nik wan ahmad bin wan hassan dr manakah susur galur salasilah keturunan beliau, kalau ada.
      t.kasih. 🙂

  5. salam,nama teku ialah nik mustafa bin nik hassan bin long mat,berasal dari kg kemasin bachok kel.sebelah bonda teku pula ialah ,tuan jah bte long pandak,teku ingin tahu susur galur sebenarnya keturunan teku ini , dapat penjelasan dari pok nik yg arif…salam

  6. Asalammualaikum paknik. Nama saya nik ahmad kamil fahmi bin nik abdul rahman Fathil bin tan sri nik mustapha fadzil . Saya nak tanya sapa2 tau brapa isteri dan anak tan sri nik mustapha fadzil.

    1. @nik@izxfar: wa alaikumus salam

      PakNik mempunyai ramai sanak saudara di Pulau Kundor, begitu juga di Pulau Panjang. Kebanykan saudara mara PakNik yang tinggal di Pulau Kundor bersekolah di Kedai Buloh. Cuba anda lihat pada tajuk Susur Galur di bawah tajuk Nik Wan Hamad. PakNik sudah senaraikan nama-nama mereka di situ. Mungkin anda boleh mengenalpasti sama ada kita dari susur galur yang sama atau tidak.
      Salam perkenalan

  7. Salam. Ayah kawe bernama Nik Soh bin Nik Had..masa saya kecik dulu saya adalah dibawa ke rumah keluarganya di Salor dan kg Tikat jalan PCB. skrg tak tahu nak cari keluarga ayah saya tu.. hajat hati nak sambung silaturahim sesama keluarga.. saya pun dah bersara, skeg menetap di Selangor.

Tinggalkan Jawapan

